Followers

Sunday, April 24, 2011

Tips Blogging Dari Cik Epal









cik epal gonjeng yg femes ni,ada bg tips2 berblogging utk blogger2 yg bru nk merangkak(mcm aku ni)..hehe..

bila baca n teliti(ceh..teliti lg tuh)...ada yg kena n x kena ngn blog aku ni..
teringin nk jd cam CIK EPAL...dpt earning dr NUFFNANG,beribu-riban sebulan,pastu leh menternak lemak n shopping2.....jeles2...xyah ssh cari duit..dok ja dpn lptop n update blog...

antara tips2 dr cik epal:
(copy from Cik Epal Blog)

@ Guna url yang mudah di ingati


jangan guna url yang serabut dan panjang panjang. Jangan expect orang nak ingat url kau. contoh url

akusukamakantempececahsambalkicapdansoya.blogspot.com

aku punya..erm..simple je..ok kot..huhu
shilagyla.blogspot.com


@ Guna bahasa yang semua orang paham

hariwww niwww kiteww adewww bewwliww satuww bawrag mekawwwwppp. cawnntikk lewtewwwwww

Apa kau rasa nak kena lempang tulis macam ni??

haha..tidak sama skali..

@ jangan guna shortform

ak tk sk ko r.ko phm x.ak dh pnt pk pk.i pk pk u d cc i.

Kau nak kena terajang kah? apa ingat ni sms? ni BLOG bukan SMS nak taip message

aku xde la nk wat seshortform cmni..ala setakat x,jgn,bkn,mkn tu besa la..hehe

@ penggunaan gambar yang menarik dan terang

Lumrah manusia memang suka kepada kecantikan. Kalau rasa anda cantik, boleh lah tempek gambar anda banyak banyak dekat blog. Selalu blog awek cun follower beriban.

macam aku. aku perasan je cantik sebab tu aku tempek jugak gambar kadang kadang. bajet dowhhhh. muahaha

If wajah biasa biasa macam aku ni. Try ah cari gambar yang the best. yang terang sedap mata memandang. alahh kadang kadang gambar yang kita ambil menarik pon alright dah tu. macam gambar makanan, tempat tempat cantik or barang barang comel. kan orang suka tengok.


yup..aku suka tempek gmbr..sbb aku suka tgk blog yg ada gmbr2 cntik,menarik n tertarik..lgpun aku pun jenis kaki brgmbr..tp gna hp ja la..(skrg dh ada camera bru..hehe)..

@saiz font


guna saiz font yang senang nampak dan senang dibaca. jangan terlalu kecil dan jangan terlalu besar. just nice. dan toksah lah sekejap font warna biru sekejap warna merah makngah. sekejap warna kelabu tek hanjeng. apa kau ingat budak tadika yang baca blog kau. kalau blog kau memang khas untuk budak tadika tu dimaafkan lah nak buat font warna warni ni

font aku msih bleh dibaca..x kecik x besaq

@ make it simple

elakkan menaip entry panjang panjang. It will drive away your readers.dan readers akan skip skip. kau jangan jadi macam aku. aku memang ada satu tebiat suka menaip panjang panjang. ye ah dah mulut asyik potpet pot pet. tangan aku dia dok jalan sama ah sekaligus. hebat bukan?

make it simple. apa yang kau nak sampaikan dalam satu entri tu. just say it. takyah meleret leret tak tentu hala (macam aku)

..yup..setakat ni xda la entry yg berjela2..ada pun, x byk sgt..hihi..penuh gmbr ja

@ layout yang simple


Toksah lah letak widget yang berlambak lambak dalam blog kau tu. kiri kanan blink blink. atas ada benda goyang goyang inul. dekat bawah ada lagi emoticon gerak gerak. woh sakit mata tau. benda benda tu semua menggangu konsentrasi je nak baca entri anda nanti

aku xda nk psg widget2 yg bukan2...

@ lagu dalam blog


Bagi aku, tak payah lah letak lagu dalam blog. kalau nak letak pon biarlah yang boleh pause. Ni kang dok sedap baca entri perghhh dengar memekak pulak lagu tak ada butang pause pulak tuh. lagu kalau slow takpe. ni kena pulak yang stok stok headbanging boleh share kutu. memang perghhh tak ke hangin meroyan satu badan? bising memekak ok

btul2..aku pnh kna ngn blog yg suka ltk lagu..aku suka buka blog byk2 tab..bila tba2 ada ja lagu,ha..mula la nk close satu2...susah3


@ update regularly

Update lah selalu. jangan lah sampai bersawang empat lima bulan blog tu. Tapi nak update pon jangan syok sendiri. Kau boleh kenal dan tahu apa readers kau nak dari kau. So buat entri yang orang nak baca .

aku suka update sbb byk ja cita nk cta...tp kdg2 seminggu 2 3 ja..tu pun bila lptop lmbap, tenet wat psl,xda mood n ngntuk...

@ blogwalking

Dulu aku rajin jugak blogwalking yang mana sempat singgah dekat blog aku.now mana dan je lah. Blogger ada life jugak ok. Tak delah doploh empat jam ngadap laptop kan. Tapi kalau ada masa lebih tu boleh lah blowalking tinggal jejak tapak kaki dekat mana mana

suka blogwalking..tp slalu lupa nk tggai jejak..ya..pasni, HARUS tinggal jejak

@jangan sombong, be friendly

Apalah salah sekali sekala datang dekat blog yang selalu dok komen kau. tak salah kan? just orang pon akan rasa dihargai bila kita datang blog dia. macam kita jugak. kita rasa dihargai bila orang baca dan komen blog kita kan? macam tu lah orang. be nice. =)

huhu...aku nk dpt 1 komen pun susah..cmna tuh?


@ignore your haters


kita perlu ingat dekat dalam dunia ni. kita tak boleh nak suruh or paksa semua orang suka dekat kita. sebab kita pon bukan suka dekat semua orang kan? Kalau ada haters, ignore je lah. tu jalan terbaik. dok bertekak doploh empatjam pon tak guna jugak. tak ada penyelesaian. dah orang tak suka biar je lah. dan the fact is semakin banyak orang suka dekat kau semakin ramai orang yang akan benci dekat kau


ada ka haters??blog x femes pun..haha


lagi 1 nk tmbh, Cik Epal suka cta psl mkn2..sesi MENTERNAK LEMAK..my fav entry..


jeles n telan air liuq ja tgk bila cik epal p mkn2 merata tmpt..leh gnti Qi dlm JJCM ni..


ok la..tu ja TIPS2 dr Cik Epal..


sekian..


tenkiu CIK EPAL GONJENG....


3 comments:

  1. hehehe sama sama. but do backlink that entry ye as a credit =)

    ReplyDelete
  2. hohoho.. tips yang memang berguna.. tapi font kale kt cni susah sket nk bc la shila.. tuka kale bagi senang bc..xpon background muda sket..ceh..pndai ngomen kannn

    ReplyDelete
  3. cik epal: backlink dh..thnx sudi komen..

    cik tqah: ya ka tqah? km mmg lama nk tkr layout ni,tp xda masa nk wat lg...dh bosan ngn bckgrd ni..hehe..pa2 pun thnx komen

    ReplyDelete